25.10.2016.
Творча
група: Чабанюк
Т.П., Ольхович І.А., Мила
О.П.
Доповідь на тему:
«Реалізація комунікативного підходу в процесі
вивчення іноземної мови у позакласній роботі»
Школа - це життєвий простір дитини.
Тут вона не просто готується до життя, а живе.
Тому навчально-виховна робота планується так, щоб сприяти становленню
особистості як творця і проектувальника життя. Важливу роль у цьому відіграє позакласна робота.
Позакласна робота з іноземної мови - важлива складова частина
навчально-виховного процесу. Вона тісно пов'язана з класними заняттями, але не
підміняє їх, хоч і розв'язує ті самі навчальні й виховні завдання, і в цьому
відношенні є продовженням тієї роботи, яка проводиться на уроці.
Проте специфіка самої позакласної роботи дозволяє уточнити конкретні
завдання, які постають перед вчителем. Перш за все добровільний характер участі
учнів в цій роботі, їх зацікавленість і відсутність суворих програмних вимог,
що дозволяють вчителеві більшою мірою, ніж на уроці, створити на заняттях
подібність іншомовного середовища, стимулюючого мовну діяльність школярів. Такі
форми роботи, як листування на іноземній мові із зарубіжними друзями,
вечори-зустрічі, перегляд неадаптованих фільмів на іноземній мові та
інше, створюють можливість для учнів практично користуватися мовою як засобом
спілкування, усвідомити цінність придбаних на уроках умінь і навиків. Все це
створює особливо сприятливі умови для вдосконалення умінь і навичок
користування мовою, отриманих на уроках. Тому подальше вдосконалення і
автоматизацію умінь усної мови і читання, сформованих у школярів в процесі
занять іноземною мовою в класі, слід вважати основним завданням позакласної
роботи.
Значно більше, ніж класна робота,
позакласні заходи з іноземних мов можуть сприяти естетичному вихованню учнів.
При правильному підборі текстів п'єс, пісень, віршів для шкільних вечорів на
іноземній мові значно легше, ніж на класних заняттях, виховувати в учнів любов
до прекрасного в житті і мистецтві. Цьому ж сприяє і сам спосіб проведення
вечорів (художнє оздоблення стендів, вітрин, альбомів, музичне оформлення
вечорів).
Позакласна робота через свою специфіку
дозволяє значно більше враховувати індивідуальні схильності і можливості учнів.
Вчитель може давати різні завдання учням, погодившись з рівнем розвитку у них
умінь і навиків усної мови, читання і письма. А це у свою чергу дозволяє
стимулювати інтерес і схильність учнів до вивчення мови. Тому найважливішою
метою позакласної роботи є підвищення
рівня володіння мовою в учнів, які проявляють особливий інтерес і схильності до
вивчення іноземних мов.
Педагогічна практика виробила різноманітні
форми позакласної роботи. До них належать зустрічі з відомими людьми,
екскурсії, обговорення книг, читацькі конференції, тематичні диспути,
вечори і свята, виставки, конкурси, колективні творчі справи, гуртки та інше.
За змістом можна виділити такі форми
позакласної роботи з іноземної мови:
1) змагальні,
2) засоби масової інформації,
3) культурно-масові,
4) політико-масові.
Кожна група зазначених форм передбачає конкретні
заходи.
Заходи змагального характеру: конкурс, гра. олімпіада, вікторина та інші.
Засоби масової інформації:
стінгазета, оголошення, бюлетень, усний журнал, дайджест виставка-вікторина
тощо.
Заходи культурно-масового характеру: вечір свято, присвячений народним традиціям рідної
країни або країни, мова якої вивчається; вечір-портрет, присвячений життю та
діяльності відомих: письменників, поетів, композиторів, акторів тощо;
вечір-зустріч з цікавими людьми; вечір-хроніка у зв'язку зі знаменними подіями;
ранок казок та інші.
Заходи політико-масового характеру: форум, фестиваль, прес-конференція,
телеміст та інші.
Крім того позакласна робота з іноземної
мови має дві основні форми: систематичну, яка постійно ведеться протягом року,
та епізодичну - заходи, що проводяться один-два рази на рік.
До систематичних форм позакласної роботи
належать мовний гурток, стінна мовна преса, видання учнівського журналу,
регулярне проведення лінгвістичних радіопередач. Тут постійний склад учнів.
Форми епізодичної
роботи дуже різноманітні: це проведення мовних вечорів, конференцій, конкурсів,
виставок, екскурсій, тижнів чи днів мови в школі, олімпіад тощо.
Доцільно виділити окремо таку форму
позакласної роботи як Тиждень
іноземної мови у школі. Ця форма за своїм характером є масовою, бо
передбачає участь у ній широкого контингенту учнів, а за своєю структурою є
комплексною, тому що включає комплекс різних за змістом та формою заходів, які
відбуваються в певний період часу і спрямовані на реалізацію завдань
комплексного підходу до виховання учнів.
Тиждень іноземної мови у школі як комплексна
форма повинна сприяти цілеспрямованій організації і систематизації усієї
позакласної роботи з іноземної мови у школі, активізації роботи гуртків, для
яких Тиждень стає своєрідним творчим
звітом, формуванню творчих стосунків між учнями, вчителями і батьками,
які взаємодіють у процесі підготовки і проведення Тижня. Тиждень іноземної мови
проводять у певний період навчального року за попередньо складеною програмою,
яка визначає цілі, зміст і форму кожного з його компонентів. Тематика заходів у
рамках Тижня повинна бути цікавою, пізнавальною, доступною, пов'язаною з
навчальним матеріалом та відповідати віковим особливостям учнів, рівню їх
мовної підготовки.
Як показує практика, види позакласної
роботи, що забезпечують високі результати, повинні мати такі характеристики:
комунікативна спрямованість: усі види позакласної роботи повинні забезпечувати
користування іноземною мовою як засобом одержання і
передачі інформації в типових природних ситуаціях спілкування;
інформативність і змістовність, які сприяють реалізації практичних та
загальноосвітніх цілей позакласної роботи;
ситуативність: переважна більшість видів позакласної роботи повинні
включати "набір" ситуацій, які є предметним фоном і стимулом до
цілеспрямованих мовних вчинків;
орієнтація завдань на підвищення
мовленнєвої активності учнів;
емоційність
форм і способів реалізації, що сприяє підвищенню
інтересу учнів до іншомовної діяльності.
__________________________________________________
__________________________________________________
Кафедра іноземної
мови нашої школи займає активну позицію щодо розвитку комунікативної
спрямованості у позашкільній роботі.
Ми систематично
проводимо позаурочні та позашкільні виховні заходи англійською мовою. Як було
вище зазначено, це справа добровільна і діти за власним бажанням приймають
участь в тих чи інших заходах.
Але, як підказує
практика, бажаючих, зазвичай, дуже багато і ми намагаємося охопити позакласною
роботою усіх учнів.
Так, наприклад, під
час місячника англійської мови – квітень 2016 р. – було організовано діючу
змінну експозицію “Tell about Your Motherland / Розкажи про свою Батьківщину”,
де діти навчилися повідомляти про свою рідну країну іноземною мовою. Це
інформація про географічне положення, клімат, політику, харчування, відомих
людей, свята та традиції, а також культурні пам’ятки нашої держави. Кожен учень
мав змогу отримати, почути та розучити гімн України англійською мовою.
Діти отримали велике
задоволення, розгадуючи ребуси, кросворди та інші лексичні завдання англійською
мовою.
Не без уваги пройшла
виставка присвячена святкуванню Великодня в Україні, Великобританії та інших
країнах.
Цікавими відзначені
такі форми роботи, як виставка автентичної літератури англійською мовою, інформаційний
вісник, віртуальна подорож країнами Великобританії та Німеччини, відвідання
виставок у бібліотеці та в музеї, тощо.
Особливої уваги
заслуговують дитячі проектні роботи, де вони демонстрували не тільки знання
англійської мови, а й акторські, організаторські, та творчі здібності.
Однією з найбільш
сильних мотивацій для продовження вивчення мови є отримання результату або
нагороди. Так наші учні мали змогу позмагатися за звання кращого читця віршів
англійською мовою, а старшокласники навіть продемонстрували знання
Шекспірівських сонетів.
Учасники гуртка
«Спілкуймося англійською мовою» приклали чимало зусиль, змагаючись на міському
конкурсі.
Учні школи щороку
беруть участь не тільки у шкільних та міських олімпіадах, а й у Всеукраїнському
конкурсі «Гринвіч», предметній олімпіаді «Олімпус», Всеукраїнській грі з
англійської мови «Пазл». Такі олімпіади
вносять різноманітність у систему занять, є цікавим доповненням при освоєнні
освітніх програм, а також є зовнішнім джерелом оцінки рівня знань учнів. Наші
учні займають призові місця не лише на обласному рівні, а й на всеукраїнському.
В рамках проекту «Освіта без кордонів» для налагодження комунікативних
зв’язків учнями школи було проведено театралізовану інтерактивну програму “Little House in the Wood” у ДНЗ
№26. Програму було направлено на закріплення лексики, вивченої вихованцями на
заняттях гуртка англійської мови. Під час програми було представлено
театралізовану костюмовану виставу за сценарієм казки «Теремок» та проведено
ігрову програму із використанням танців та пісень, що супроводжувалися
інтерактивом із залом та дидактичними іграми.
Отже, можна сказати, що усі заходи позакласної та позашкільної роботи не
лише розвивають комунікативні навички у дітей та реалізують основну мету
комунікативного методу, а й здружнюють дітей, навчають їх працювати у команді
та нести відповідальність за виконану роботу, а головне отримувати задоволення
від вивчення іноземної мови.
Комментариев нет:
Отправить комментарий