вторник, 19 января 2016 г.

Виступ на засіданні МО "Рольова гра в навчанні діалогічного мовлення"

Виступ на тему:
Рольова гра в навчанні діалогічного мовлення старшокласників

Як відомо, велике значення в організації на­вчального процесу відіграє, мотивація навчання. Вона сприяє активізації мислення, викликає інтерес до того чи іншого виду за­нять, до виконання того чи іншого завдан­ня.
Найсильнішим мотивуючим фактором є ті прийоми навчання, які забезпечують учням новизну матеріалу, що вивчається, а також різноманітність вправ, які виконуються. Використання різноманітних прийомів на­вчання сприяє закріпленню мовних явищ у пам'яті, створенню більш стійких зорових і слухових образів, підвищенню зацікавле­ності й активності учнів.

Одним із резервів підвищення якості й ефек­тивності навчання іноземної мови є рольова гра. Вона дозволяє враховувати вікові особ­ливості учнів та їх інтереси; розширює кон­текст діяльності; є ефективним засобом мо­тивації до іноземного діалогічного мовлен­ня; сприяє реалізації діяльнішого підходу в навчанні іноземної мови, коли в центрі уваги знаходиться учень зі своїми інтереса­ми й потребами. Ситуації спілкування, які моделюються в рольовій грі, допомагають наблизити мовленнєву діяльність на уроці до реальної комунікації, використовувати мову як засіб спілкування, актуалізуючи як вербальні, так і невербальні засоби спілку­вання. Таким чином, рольова гра сприяє ре­алізації загального методичного принципу комунікативної направленості навчання іноземної мови.
Розглянемо рольову гру з позиції учнів і з позиції вчителя.
З позиції учнів, рольова гра є ігровою діяль­ністю, у процесі якої школярі, виконують певні ролі. Метою рольової гри є здійснюва­на діяльність-гра, причому вмотивованість дій полягає у змісті діяльності, а не поза її межами. Навчальний характер учнями не усвідомлюється.
Отже, з точки зору учнів, рольова гра є ді­яльністю, спрямованою на оволодіння іншомовним спілкуванням.
З позиції вчителя рольова гра є формою ор­ганізації навчального процесу, зокрема процесу навчання діалогічного мовлення. Ме­тою рольової гри вчитель вважає формуван­ня й розвиток в учнів, мовленнєвих навичок і вмінь. Рольова гра є керованою, її навчаль­ний характер чітко усвідомлюється вчи­телем.
На сучасному етапі стала очевидною ідея необхідності навчання іноземної мови як комунікації в колективній діяльності. Гру­пова діяльність позитивно впливає на осо­бистість учня.
Урок іноземної мови розглядається як соці­альне явище, де група учнів — це визначене соціальне середовище, в якому вчитель і учні вступають у певні соціальні відносини один з одним, де навчальний процес — це взаємодія всіх присутніх. При цьому успіх у навчанні — це результат колективного ви­користання всіх можливостей для навчання. І учні повинні робити значний внесок у цей процес. Використання рольових ігор сприяє активізації навчального процесу, створю­ючи умови реального спілкування.
Рольова гра мотивує мовленнєву діяльність, оскільки школярі опиняються в такій ситуа­ції, коли вони змушені щось сказати, спита­ти, з'ясувати, довести, чимось поділитися зі співрозмовником. На відміну від діалогу чи п'єси, котрі навчають того, як сказати, ро­льова гра відповідає на запитання чому (мо­тив) і для чого (мета) треба щось сказати. Таким чином, центром уваги співрозмовни­ків - стає зміст розмови, що є позитивним фактором. Школярі наочно переконуються, що іноземну мову можна використовувати як засіб спілкування.
Гра активізує бажання дітей спілкуватися один з одним і вчителем, створює рівні умо­ви в мовленнєвому спілкуванні, стираючи традиційний бар'єр між учителем та учнем.
Гра допомагає невпевненим у собі учням го­ворити, переборовши сором'язливість. У рольовій грі кожен учасник отримує роль і повинен бути активним партнером у мов­леннєвому спілкуванні.
Рольова гра навчає учнів, як зав'язати роз­мову, підтримати її, заперечити співрозмовнику, погоджуватися з ним, уміти слухати і ставити уточнюючі запитання.
Хорошим співрозмовником часто є не той, хто краще користується структурами, а той, хто чітко розпізнає ситуацію, в якій опиня­ються партнери, використовує вже відому інформацію й вибирає ті лінгвістичні засо­би, які будуть найефективнішими для спіл­кування.
Практично весь навчальний час у рольовій грі присвячено мовленнєвій практиці, оскільки той, хто говорить, і той, хто слухає, повинні бути максимально активними, щоб зрозуміти й запам'ятати репліку, зіставити її із ситуацією, визначити, наскільки вона релевантна ситуації, і правильно відреагувати на репліку.
Ігри позитивно впливають на формування пізнавальних інтересів учнів, сприяючи усвідомленому вивченню іноземної мови, розвитку таких якостей, як самостійність, ініціативність, вихованню почуття колекти­візму. Учні активно, захоплено працюють, допомагають один одному, уважно слухають своїх товаришів. Учитель лише керує на­вчальною діяльністю.

Наведемо основні вимоги до рольових ігор.
1.    Гра повинна стимулювати мотивацію учня, викликати у школярів зацікавле­ність і бажання добре виконати зав­дання.
2.    Рольову гру слід добре підготувати з точ­ки зору як змісту, так і форми, чітко ор­ганізувати.
2.    Рольова гра має бути прийнята цілою групою.
4.    Вона неодмінно проводиться в добро­зичливій, творчій атмосфері, викликаю­чи в учнів почуття задоволення й радос­ті. Чим вільніше почувається учень у ро­льовій грі, тим ініціативнішим він буде у спілкуванні.
5.  Гра організовується таким чином, щоб учні могли з максимальною ефектив­ністю використовувати в спілкуванні опрацьований раніше мовний матеріал.
6.    Учитель повинен сам повірити в рольо­ву гру, в її ефективність. Тільки тоді він зможе досягнути хороших результатів.
Роль учителя в процесі підготовки і прове­дення гри постійно змінюється. На почат­ковому етапі роботи він активно контролює діяльність учнів, але поступово стає лише спостерігачем.
У структурі рольової гри визначено такі компоненти: роль, ситуація, рольові дії.
Роль — це та маска, за якою учень працює й потрапляє в запропоновані обставини. Перевтілення в різні образи дає змогу учням
висловити комунікативні наміри та настрої відповідно до мети спілкування.
Другий компонент рольової гри — ситуація, яка використовується з метою організації спілкування.
Третій компонент – рольові дії, які викону­ють учні згідно з визначеною роллю. Рольо­ві дії тісно пов'язані з роллю і становлять частину рольової гри.
Серед використаних мовленнєвих ситуацій розпізнають:
а)    реальні ситуації, які виникають самі;
б)    навчально-мовленнєві ситуації, які ство­рюють штучно.
У навчальному процесі використовуються реальні події, взаємини між учнями та висвітлюються життєві ситуації. Усе це є потужним стимулом для розвитку мовленнєвої ак­тивності та активної участі в даній діяльності.
Розглянемо ряд діалогів, які були відмічені особливим інтересом як вчителем, так і учнями.

The 7-th Form
Topic “Sports Equipment”
Jim:
Barbara, don’t forget to take your trainers this weekend.
Barbara:
Trainers? Why? I thought we‘re going to your brother’s this weekend.
Jim:
Yes, we are. But we’re also playing in a tournament there. It’s a tradition – we play every summer.
Barbara:
Is there a court there?
Jim:
Yes, there is. And a net, and we bought a good ball last year.
Barbara:
But do we have enough players? We need six people for a team.
Jim:
Yes, we do. My brother has invited a lot of his friends.
Barbara:
OK, then.

The 8-th Form
Topic “At the Post Office”
Man:
I’d like to by some stamps.
Woman:
Yes, of course. Which stamps do you want?
Man:
I’d like two stamps for letters to the USA.
Woman:
OK, that’s £1 two stamps. Anything else?
Man:
Yes, then I need three stamps for postcards to France. How much are they?
Woman:
One stamp is 70p, so that’s £2.10. is that all?
Man:
No, I’d like one stamp for a letter to Britain.
Woman:
Free class or second class?
Man:
First class, please.
Woman:
OK, so that’s 50p. All together that makes £4.60.
Man:
Here you are …£5.
Woman:
And here is your change, sir. Thank you. Have a nice day.
Man:
Thank you.

The 9-th Form
Topic “Keeping Healthy”
Alice:
Tim, I’m going to start aerobics lessons.
Tim:
That’s a good idea, Alice.
Alice:
And I’m going to walk to work.
Tim:
Fine.
Alice:
I want to lose some weight so I’m going to go on a diet.
Tim:
Hmm…
Alice:
So… I’m not cooking any dinner tonight.
Tim:
What?!!

The 10-th Form
Topic “Visiting an Exhibition”
Margaret:
Good morning. When is the next guided tour?
Guide:
It’s in 20 minutes, at 1:30.
Margaret:
Good, we’re lucky. And how long is it?
Guide:
It’s about three hour long.
Margaret:
OK. I’d like four tickets then – two adults and two children.
Guide:
You can get a family ticket, madam – it’s cheaper.
Margaret:
Really? That’s good. Thank you.
Guide:
Here you are. That will be £12.50.

The 11-th Form
Topic “How to Check in”
Receptionist:
Can I help you madam.
Mrs. Bowden:
Yes. I’d like a room, please.
Receptionist:
Single or double?
Mrs. Bowden:
Single, please, for three nights.
Receptionist:
With a bath or shower?
Mrs. Bowden:
With a shower, please. How much is the room?
Receptionist:
It’s £65 a night.
Mrs. Bowden:
Including breakfast?
Receptionist:
No, I’m afraid it’s without breakfast. Can you fill in this form?
Mrs. Bowden:
Oh yes, of course.
Receptionist:
Here is the key. Your room number is 6.


Комментариев нет:

Отправить комментарий