Виступ на
тему:
Рольова
гра в навчанні діалогічного мовлення старшокласників
Як відомо, велике значення в організації навчального
процесу відіграє, мотивація навчання. Вона сприяє активізації мислення,
викликає інтерес до того чи іншого виду занять, до виконання того чи іншого
завдання.
Найсильнішим мотивуючим фактором є ті прийоми навчання,
які забезпечують учням новизну матеріалу, що вивчається, а також
різноманітність вправ, які виконуються. Використання різноманітних прийомів навчання
сприяє закріпленню мовних явищ у пам'яті, створенню більш стійких зорових і
слухових образів, підвищенню зацікавленості й активності учнів.
Одним із резервів підвищення якості й ефективності
навчання іноземної мови є рольова гра. Вона дозволяє враховувати вікові особливості
учнів та їх інтереси; розширює контекст діяльності; є ефективним засобом мотивації
до іноземного діалогічного мовлення; сприяє реалізації діяльнішого підходу в
навчанні іноземної мови, коли в центрі уваги знаходиться учень зі своїми
інтересами й потребами. Ситуації спілкування, які моделюються в рольовій грі,
допомагають наблизити мовленнєву діяльність на уроці до реальної комунікації,
використовувати мову як засіб спілкування, актуалізуючи як вербальні, так і
невербальні засоби спілкування. Таким чином, рольова гра сприяє реалізації
загального методичного принципу комунікативної направленості навчання іноземної
мови.
Розглянемо
рольову гру з позиції учнів і з позиції вчителя.
З позиції учнів, рольова гра є ігровою діяльністю, у
процесі якої школярі, виконують певні ролі. Метою рольової гри є здійснювана
діяльність-гра, причому вмотивованість дій полягає у змісті діяльності, а не
поза її межами. Навчальний характер учнями не усвідомлюється.
Отже, з точки зору учнів, рольова гра є діяльністю,
спрямованою на оволодіння іншомовним спілкуванням.
З позиції вчителя рольова гра є формою організації
навчального процесу, зокрема процесу навчання діалогічного мовлення. Метою
рольової гри вчитель вважає формування й розвиток в учнів, мовленнєвих навичок
і вмінь. Рольова гра є керованою, її навчальний характер чітко усвідомлюється
вчителем.
На сучасному етапі стала очевидною ідея необхідності
навчання іноземної мови як комунікації в колективній діяльності. Групова
діяльність позитивно впливає на особистість учня.
Урок іноземної мови розглядається як соціальне явище, де
група учнів — це визначене соціальне середовище, в якому вчитель і учні
вступають у певні соціальні відносини один з одним, де навчальний процес — це
взаємодія всіх присутніх. При цьому успіх у навчанні — це результат
колективного використання всіх можливостей для навчання. І учні повинні робити
значний внесок у цей процес. Використання рольових ігор сприяє активізації
навчального процесу, створюючи умови реального спілкування.
Рольова гра мотивує мовленнєву діяльність, оскільки
школярі опиняються в такій ситуації, коли вони змушені щось сказати, спитати,
з'ясувати, довести, чимось поділитися зі співрозмовником. На відміну від
діалогу чи п'єси, котрі навчають того, як сказати, рольова гра відповідає на
запитання чому (мотив) і для чого (мета) треба щось сказати. Таким чином, центром
уваги співрозмовників - стає зміст розмови, що є позитивним фактором. Школярі
наочно переконуються, що іноземну мову можна використовувати як засіб
спілкування.
Гра активізує бажання дітей спілкуватися один з одним і
вчителем, створює рівні умови в мовленнєвому спілкуванні, стираючи традиційний
бар'єр між учителем та учнем.
Гра допомагає невпевненим у собі учням говорити,
переборовши сором'язливість. У рольовій грі кожен учасник отримує роль і
повинен бути активним партнером у мовленнєвому спілкуванні.
Рольова
гра навчає учнів, як зав'язати розмову, підтримати її, заперечити
співрозмовнику, погоджуватися з ним, уміти слухати і ставити уточнюючі
запитання.
Хорошим співрозмовником часто є не той, хто краще
користується структурами, а той, хто чітко розпізнає ситуацію, в якій опиняються
партнери, використовує вже відому інформацію й вибирає ті лінгвістичні засоби,
які будуть найефективнішими для спілкування.
Практично весь навчальний час у рольовій грі присвячено
мовленнєвій практиці, оскільки той, хто говорить, і той, хто слухає, повинні
бути максимально активними, щоб зрозуміти й запам'ятати репліку, зіставити її
із ситуацією, визначити, наскільки вона релевантна ситуації, і правильно
відреагувати на репліку.
Ігри
позитивно впливають на формування пізнавальних інтересів учнів, сприяючи
усвідомленому вивченню іноземної мови, розвитку таких якостей, як
самостійність, ініціативність, вихованню почуття колективізму. Учні активно,
захоплено працюють, допомагають один одному, уважно слухають своїх товаришів.
Учитель лише керує навчальною діяльністю.
Наведемо основні вимоги до рольових ігор.
1. Гра повинна стимулювати мотивацію учня,
викликати у школярів зацікавленість і бажання добре виконати завдання.
2. Рольову гру слід добре підготувати з точки
зору як змісту, так і форми, чітко організувати.
2. Рольова гра має бути прийнята цілою групою.
4. Вона неодмінно проводиться в доброзичливій,
творчій атмосфері, викликаючи в учнів почуття задоволення й радості. Чим
вільніше почувається учень у рольовій грі, тим ініціативнішим він буде у
спілкуванні.
5. Гра організовується таким чином, щоб учні
могли з максимальною ефективністю використовувати в спілкуванні опрацьований
раніше мовний матеріал.
6. Учитель повинен сам повірити в рольову гру,
в її ефективність. Тільки тоді він зможе досягнути хороших результатів.
Роль учителя в процесі підготовки і проведення гри
постійно змінюється. На початковому етапі роботи він активно контролює
діяльність учнів, але поступово стає лише спостерігачем.
У структурі рольової гри визначено такі компоненти: роль,
ситуація, рольові дії.
Роль — це та маска, за якою учень працює
й потрапляє в запропоновані обставини. Перевтілення в різні образи дає змогу
учням
висловити
комунікативні наміри та настрої відповідно до мети спілкування.
Другий компонент рольової гри — ситуація, яка
використовується з метою організації спілкування.
Третій компонент – рольові дії, які виконують
учні згідно з визначеною роллю. Рольові дії тісно пов'язані з роллю і
становлять частину рольової гри.
Серед використаних мовленнєвих ситуацій розпізнають:
а) реальні ситуації, які виникають самі;
б) навчально-мовленнєві ситуації, які створюють
штучно.
У навчальному процесі використовуються реальні події,
взаємини між учнями та
висвітлюються життєві ситуації. Усе це є потужним стимулом для розвитку
мовленнєвої активності та активної участі в даній діяльності.
Розглянемо ряд діалогів, які були відмічені особливим
інтересом як вчителем, так і учнями.
The
7-th Form
Topic
“Sports Equipment”
Jim:
|
Barbara,
don’t forget to take your trainers this weekend.
|
Barbara:
|
Trainers?
Why? I thought we‘re going to your brother’s this weekend.
|
Jim:
|
Yes,
we are. But we’re also playing in a tournament there. It’s a tradition – we
play every summer.
|
Barbara:
|
Is
there a court there?
|
Jim:
|
Yes,
there is. And a net, and we bought a good ball last year.
|
Barbara:
|
But
do we have enough players? We need six people for a team.
|
Jim:
|
Yes,
we do. My brother has invited a lot of his friends.
|
Barbara:
|
OK,
then.
|
The
8-th Form
Topic
“At the Post Office”
Man:
|
I’d
like to by some stamps.
|
Woman:
|
Yes,
of course. Which stamps do you want?
|
Man:
|
I’d
like two stamps for letters to the USA.
|
Woman:
|
OK,
that’s £1 two stamps. Anything else?
|
Man:
|
Yes,
then I need three stamps for postcards to France. How much are they?
|
Woman:
|
One
stamp is 70p, so that’s £2.10. is that all?
|
Man:
|
No,
I’d like one stamp for a letter to Britain.
|
Woman:
|
Free
class or second class?
|
Man:
|
First
class, please.
|
Woman:
|
OK,
so that’s 50p. All together that makes £4.60.
|
Man:
|
Here
you are …£5.
|
Woman:
|
And
here is your change, sir. Thank you. Have a nice day.
|
Man:
|
Thank
you.
|
The
9-th Form
Topic
“Keeping Healthy”
Alice:
|
Tim,
I’m going to start aerobics lessons.
|
Tim:
|
That’s
a good idea, Alice.
|
Alice:
|
And
I’m going to walk to work.
|
Tim:
|
Fine.
|
Alice:
|
I
want to lose some weight so I’m going to go on a diet.
|
Tim:
|
Hmm…
|
Alice:
|
So…
I’m not cooking any dinner tonight.
|
Tim:
|
What?!!
|
The
10-th Form
Topic
“Visiting an Exhibition”
Margaret:
|
Good
morning. When is the next guided tour?
|
Guide:
|
It’s
in 20 minutes, at 1:30.
|
Margaret:
|
Good,
we’re lucky. And how long is it?
|
Guide:
|
It’s
about three hour long.
|
Margaret:
|
OK.
I’d like four tickets then – two adults and two children.
|
Guide:
|
You
can get a family ticket, madam – it’s cheaper.
|
Margaret:
|
Really?
That’s good. Thank you.
|
Guide:
|
Here
you are. That will be £12.50.
|
The
11-th Form
Topic
“How to Check in”
Receptionist:
|
Can
I help you madam.
|
Mrs.
Bowden:
|
Yes.
I’d like a room, please.
|
Receptionist:
|
Single
or double?
|
Mrs.
Bowden:
|
Single,
please, for three nights.
|
Receptionist:
|
With
a bath or shower?
|
Mrs.
Bowden:
|
With
a shower, please. How much is the room?
|
Receptionist:
|
It’s
£65 a night.
|
Mrs.
Bowden:
|
Including
breakfast?
|
Receptionist:
|
No,
I’m afraid it’s without breakfast. Can you fill in this form?
|
Mrs.
Bowden:
|
Oh
yes, of course.
|
Receptionist:
|
Here
is the key. Your room number is 6.
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий